Jan-Willem van den Brandhof van Brainstudio in Maastricht geeft wereldwijd cursussen over o.a. technieken waarmee je beter kunt leren en die het studeren ook leuker en sneller maken. Ook is hij de auteur van bestsellers als ‘Gebruik je hersenen’ en ‘Leer als een speer’. Speciaal voor deze site schreef hij een bijdrage over hoe je je goed kunt concentreren en welke belangrijke rol muziek daarbij kan spelen.

Concentreren

Ons brein kan bewust één ding tegelijkertijd. Er is niemand die tegelijkertijd twee boeken kan lezen. Dit betekent onder andere dat als je gaat studeren, lezen of met denkprocessen aan de slag gaat je focust op één ding en zorgt dat er geen afleidingen zijn. Iedere keer als je afgeleid bent moet ons brein weer opnieuw opstarten. Er is aangetoond dat als je een half uur je concentreert op één ding (zonder storingen) je vier keer efficiënter bent dan drie keer tien minuten. Na iedere storing heeft ons brein een aanlooptijd nodig voordat je je beste denkwerk kan doen. Dus werk in bloktijden van 30 – 45 minuten en zorg dat je niet wordt gestoord. Daarnaast is het aan te bevelen om tijdens een bloktijd zoveel mogelijk in de alfastaat te zijn. Dit is een hersengolfgebied waarin onze hersenen voor een groot deel alfagolven van rond de 7 Hz produceren. In dat gebied zijn we ontspannen en alert en dat is ideaal om te leren, daarom wordt het ook wel de leerstaat genoemd.

Er zijn mogelijkheden om de alfastaat te bevorderen. De meest praktische en natuurlijke methode is het gebruik van speciale muziek. Barokmuziek heeft vaak een ritme van 60 tellen per minuut en juist dit ritme kan je hersengolven in de alfastaat brengen. De Bulgaarse professor Lozanov die dit heeft ontdekt, heeft op basis van dat gegeven zelfs een complete methode ontwikkeld om mensen een taal 5 keer sneller te leren dan normaal.

Het ritme van de aanbevolen barokmuziek loopt parallel met onze hartslag. Het brengt hersengolven, hartslag en ademhaling in balans.

 

Overzicht

Lozanov heeft een lijst met aanbevolen barokmuziek samengesteld op de alfastaat mee te bevorderen:

Vivaldi

  • Largo van “Winter” uit de vier jaargetijden.
  • Largo uit Concert in D majeur voor gitaar en strijkinstrumenten.
  • Largo uit Concert C majeur voor mandoline, strijkinstrumenten en clavecimbel.

Telemann 

  • Largo uit Dubbele fantasie in G majeur voor clavecimbel.

Bach, J.S.

  • Largo uit Clavecimbelconcert in F mineur, BWV 1056.
  • Melodie voor de G-snaar.
  • Largo uit Clavecimbelconcert in C majeur, BWV 975.
  • Corelli – Largo uit Concert nr. 10 in F majeur van Twaalf Concerti Grossi,
  • opus 5.
  • Pachelbel – Canon in D.

Mozart

  • Haffnersymfonie.
  • Praagse symfonie.
  • Concert voor viool en orkest nr.5 in A majeur.
  • Concert voor viool en orkest nr. 4 in D majeur.
  • Concert voor piano en orkest nr. 18 in B mineur.
  • Concert voor piano en orkest nr. 23 in A majeur.

Beethoven

  • Concert voor viool en orkest in D majeur, opus 61.

Brahms 

  • Concert voor viool en orkest nr. 1 in G mineur, opus 26.

Tsjaikovski

  • Concert nr.1 voor piano en orkest in B mineur, opus 23.
  • Vioolconcert in D majeur, opus 35.

Chopin

  • Walsen

Haydn 

  • Symfonieën nr. 67 in F majeur en nr. 68 in B mineur.

(zie ook het boek: Learn with the Classics) Of probeer deze spotify lijst.

 

Er is ook muziek door eigentijdse componisten in het new-age genre gecomponeerd. Van belang is dat het 60-tellen muziek is en uitsluitend instrumentaal.

Er zijn natuurlijk mensen die niet van klassieke muziek houden. Ook voor hen is er goed nieuws, want zelfs als je niet van barokmuziek houdt werkt het! Je hoeft niet actief naar de muziek te luisteren. Het is de bedoeling dat je de muziek op de achtergrond laat spelen en zijn werk laat doen door je hersengolven te beïnvloeden. Probeer het in ieder geval uit. Geef het een kans.

Overigens kan het maken van muziek ook nuttig zijn. Er is aangetoond dat goed muziekonderwijs onder andere de schoolprestaties bevordert en de intelligentie stimuleert.

 

Ademhaling

Ook je ademhaling heeft invloed op je hersengolven. Als je snel en oppervlakkig ademt ben je in het hoge hersengolf gebied. Door rustig en diep adem te halen zal je tot rust komen en zullen je hersengolven ook naar een lager niveau dalen en misschien wel naar alfa. Als je bijvoorbeeld heel erg gespannen bent voor een examen, tentamen of proefwerk: doe wat ademhalingsoefeningen.

Dat kan bijvoorbeeld als volgt:

  • Ga rustig en rechtop op een stoel zitten;
  • Concentreer je op je ademhaling;
  • Adem rustig, 4 seconden, diep in door je neus;
  • Je voelt nu je longen en buik uitzetten;
  • Houd je adem vervolgens twee seconden vast en adem daarna 8 seconden uit door je mond.
  • Doe dit een paar keer. Hierdoor kom je tot rust en daalt de frequentie van je hersengolven. Op je eigen studieplek kun je natuurlijk de speciale muziek combineren met ademhalingsoefeningen.

 

 

Leave a Reply